dinsdag 28 oktober 2008

Resultaat 7e week : 76,2 kg (+ 0,1 kg)

Damn. Ben nu toch wel een beetje teleurgesteld in mezelf. Op het gebied van geen suiker eten gaat alles perfect. Ik ben nu 7 weken suikervrij. Maar frietjes van de frituur … dat is momenteel mijn “nieuwe” probleem. Vorige week maandag zijn we weer frietjes gaan halen. We moesten ’s avonds na het werk onmiddellijk onze nieuwe wagen gaan halen in de garage en onder het excuus van “vieren dat we onze nieuwe wagen hebben”, zijn we frietjes gaan halen. Vorige week maandag stond ik op 76,1 kg en donderdag stond ik ineens op 75,1 kg. Ik was natuurlijk enorm blij, maar gisterenmorgen stond de weegschaal op 76,2 kg :-( Er is dus 100 gram bij ten opzichte van vorige week. Op zich is dat natuurlijk zo goed als niks, je kan al bijna zeggen dat het hetzelfde is als vorige week, maar ik snap niet goed hoe ik van donderdag tot maandagmorgen ineens 1,1 kg kan zijn bijgekomen … Ik heb zondag misschien wel wat te veel yoghurt met verse aardbeien gegeten, maar ik kan moeilijk geloven dat ik daarvan zo veel ben bijgekomen.

En om alles dan nog een beetje erger te maken, zijn we gisterenavond opnieuw frietjes gaan halen … Ik had samen met iemand van mijn werk afgesproken om direct na het werk op babybezoek te gaan bij een collega van ons. Het gevolg : ik was pas rond 19.00 uur thuis, had geen zin om nog eten te maken en dus weeral maar naar de frituur gereden. Ik ga sowieso de rest van de week extra goed mijn best doen maar ik vrees nu al voor het resultaat van volgende maandag. Nu zondag gaan we nl. naar J. zijn ouders en we blijven daar ’s middags eten en zijn moeder gaat “vetkoek” maken. Vetkoek, de naam zelf doet het al vermoeden, is niet echt gezond. Het is een Zuid-Afrikaans gerecht. Het zijn “broodjes”, een soort olieboldeeg, dat gefrituurd wordt. J. eet er altijd gehakt bij en ik eet het altijd met confituur. Dat is dus het “gevaar” van de week : ik ga zondag dus voor de eerste keer iets van suiker eten (confituur), maar daarna ga ik gewoon verder zonder suiker. Mijn bedoeling is nooit geweest om nooit geen suiker meer te eten maar ik wil het wel zo veel mogelijk beperken.

Ondanks het feit dat ik al 7 weken geen suiker heb gegeten en ondanks het feit dat ik nog steeds 4 à 5 keer per week naar de fitness ga, heb ik toch het gevoel dat het een beetje uit de hand aan het lopen is en ik moet mij terug herpakken. Ik hoop er dus niet op dat ik tegen volgende week maandag iets zal afgevallen zijn, maar ik ga toch gewoon verder mijn best doen.

4 opmerkingen:

  1. Het is al een goed begin (grr). Heb mijn berichtje bij week 6 achtergelaten ipv hier. Met deze een rechtzetting…

    Groetjes Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Annemie :

    Hey Annemie,

    Eerst en vooral bedankt voor je bericht op mijn blog.

    Ik wou toch nog even het volgende zeggen : ik besef heel goed dat ik nogal veel jojo en ik weet dat je suikers wel degelijk nodig hebt. Als ik zeg dat ik probeer te stoppen met suiker, bedoel ik dat ik probeer te stoppen met de geraffineerde suikers (snoep, frisdranken, choco, wit brood, witte rijst, witte pasta, …). Ik krijg nog altijd wel “natuurlijke” suikers binnen die bv. in fruit en groenten zitten, dus het is niet zo dat ik helemaal geen suikers meer binnen krijg.

    Ik besef dat ik inderdaad soms te veel vettig eet en ik ga ook echt proberen om daar ook vanaf te geraken.

    De reden waarom ik telkens probeer te stoppen met de geraffineerde suikers, is omdat ik écht wel suikerverslaafd ben en dat is ook de oorzaak van mijn jojo’en. Ik doe altijd mijn best om de suikers te laten maar als ik dan toch één keer geraffineerde suiker eet, herval ik telkens terug in mijn oude gewoonten. Dat is juist mijn grote probleem : ik ben suikerverslaafd en het is niet zo simpel om er vanaf te geraken, maar ik blijf het gewoon proberen. Het is met veel vallen en opstaan maar ik ben er van overtuigd dat, zo lang ik elke keer terug opsta, ik ooit ga blijven rechtstaan.

    Groetjes,
    Sharodin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien is dat wel juist het probleem…?
    Je probeert je zo hard te focussen op dat suikervrij eten dat je de andere dingen gaat vergeten.

    Vergeet niet: je hebt wel degelijk suikers nodig he. Dus af en toe is confituur eten ofzo kan heus geen kwaad hoor.
    Door je dat allemaal te ontzeggen gaat dat volgens mij tegengesteld werken. Door iets uit je leven te verdringen maak je de kans zelf groter dat je in de toekomst een ’shot’ nodig hebt en toch gaat hervallen.
    Mijn raad: probeer het te beperken. Niet verbannen!!

    En het is nu ook geen oplossing om je tekort aan suiker te gaan compenseren met vettig eten he :-)

    Probeer gewoon gezond te eten: een beperkt aantal suikers, een beperkt aantal vetten, dan kom je er heus wel.

    Ik heb je hele blog gelezen: van juli tem oktober..en je jojoot enorm veel. Als je een manier vind om dat te vermijden zit je goed.
    De ene maand 5kg afvallen en de andere er 6 terug bijkomen is heel slecht voor je lichaam.

    Eet gedurende 5 dagen gezond en int weekend mag je eens een dagje zondigen. zo hou je het vele langer vol.

    succes nog
    Annemie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Sharodin

    Ik weet precies hoe jij je voelt, denk ik. Ik was ook heel mooi afgevallen, van 71,1 kg naar 67,6 in 2 weken en 1/2 tijd. Daar was ik heel blij mee, maar vandaag (na een dagje minder goed opletten, een punt quiche gegeten en enkele glazen wijn gedronken) was ik weer 68,4 kg! Dat is erg ontnuchterend.
    Maar ik ga er ook weer opnieuw voor! Ik ben vandaag al goed bezig, netjes mijn punten halen en meer niet …
    Succes nog hé!

    Miekema

    BeantwoordenVerwijderen